Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nic nechtít

Už jste se setkali s návody na zaručeně spokojený život, které vám naprosto nefungovaly? A vašim známým také ne? Přitom některé z nich vypadaly velice rozumně a lákavě. Jak to? 

Všichni se snažíme žít co nejspokojeněji. A tuhle spokojenost se životem si představuje každý trochu jinak. Pro někoho by byl ideální domek se zahrádkou a spokojená rodina, jiný člověk touží spíš po úspěchu v kariéře či po co největší proslulosti, další chce mít o něco lepší dovolené či oblečení než jeho známí... Jsou i lidé, kteří sní spíš o svobodě či chtějí obětovat svůj život nějakému ideálu. I když je jich nejspíš méně.

Kdysi jsem se setkala s jednou radou, jak žít naprosto spokojený život. Kdybych se podle ní dokázala řídit, nemusela bych mít žádné starosti, byla bych bez strachu, bez smutku, bez trápení. To znělo natolik lákavě, že jsem se nad podobným životním stylem alespoň zamyslela. Jak by to mohlo jít?

Ona rada vypadala velmi jednoduše. Zněla "Nic nechtít." A toto doporučení bylo pozoruhodně rozumné. Snadno pochopíte, že pokud se nemusíte starat o získání majetku, bydlení či o dosažení nějakého cíle, vlastně vám nic nechybí a tak byste mohli být naprosto spokojení.

Jen jsem netušila, jak to vlastně udělat. Ten návod splňoval snad všechna kritéria dobré rady. Byl krátký, stručný, srozumitelný a pochopitelný. Jeho realizace by nejspíš skutečně přinesla slibovaný výsledek. Ovšem kdykoliv jsem podle něj zkoušela nějakou dobu žít, narazila jsem velmi brzy na nějakou překážku.

Snad nejdéle se mi povedlo jej naplňovat jednou, když jsem se tak rozhodla těsně před spaním - celou dobu, kdy jsem spala, jsem po ničem netoužila. Ovšem hned po probuzení se objevila spousta přání, která se musela seřadit do fronty, abych si jich vůbec mohla všimnout. A tak to šlo stále.

Zajímalo mě, jestli je na tom někdo z lidí kolem mne jinak. Hledala jsem mezi šťastnými i méně šťastnými, ale nepotkala jsem nikoho, kdo by dokázal žít podle této rady. Prakticky každý něco chtěl, většinou hned několik věcí naráz. Kdyby se objevila pohádková víla plnící přání, měla by spoustu práce.

Pomalu mi začalo docházet, že ne všechny moudré myšlenky se dají využít ve skutečném světě. I když by mohly přinést spoustu dobra a zachránit hodně lidí před trápením. Prostě na ně lidé nejsou stavění. K tomu, aby mohli žít a přežívat v tomhle světě, potřebují své touhy a přání. Na počátku života možná chtějí jen dostatek mléka a blízkost nějakého člověka. Pokud po tom nebudou prahnout, nejspíš nepřežijí. Pak se přidává spousta dalších věcí, které považujeme za nezbytné. A najednou zjistíme, že abychom mohli žít mezi ostatními lidmi, vytvořili jsme si svůj vlastní soubor přání a usilujeme o jejich dosažení.

Naše tělo je tak stavěné. I když si můžeme myslet, že ovládáme svá přání, ve skutečnosti máme vlastně jen poradní hlas. Jednotlivé části našeho těla si dokážou říci, co chtějí či potřebují ke svému fungování - a použijí k prosazení svých potřeb opravdu důrazné prostředky. Nakonec o tom, jestli budeme dlouhodobě spokojeni, nerozhodujeme přímo my, ale spousta vlivů, o nichž často vůbec nevíme.

Můžeme pak překvapeně zjistit, že vlastně vůbec nejsme tím, kdo rozhoduje o spoustě věcí v našem životě. Možná potkáte někoho, kdo je přesvědčený, že jeho vůle vládne. Pokud se rozhodne po ničem netoužit, skutečně nebude. Třeba si je dokonce jistý tím, jak dobře to zvládá. Když budete chvíli pozorovat jeho život, zjistíte, že je to jen sebeklam. Dokázal si odříci splnění několika přání, ale o to víc usiluje o naplnění těch dalších. Třeba je pro něho nejdůležitější touhou dokázat, že se umí ovládat - i když to znamená překonávat denně spoustu překážek a bojovat se sebou mnohem víc než my ostatní.

Co jsem nakonec s onou moudrou radou: "Po ničem netoužit." udělala? Líbila se mi. Inspirovala mě. Jen tak nějak nefungovala. Tak jsem si ji trochu upravila. Rozhodla jsem se, že si mohu dopřát tolik přání, kolik budu chtít. Jen s jednou podmínkou - aby mi dávala spokojenost a ne trápení. Pokud budu usilovat o naplnění svých snů tak, že mi to bude přinášet radost a pohodu, je to přece v pořádku.

Je to trochu jako když stojíte před prostřeným stolem. Některá jídla vám určitě prospějí, jiná neuškodí. Pak jsou tu ovšem další, po kterých budete mít potíže. A pokud si naberete příliš mnoho, tak vám bude špatně zcela jistě.

Tak nějak je to i s mými přáními. Nedokážu se sice řídit moudrou radou, která slibuje dosažení naprosté pohody. Snahou o opuštění všech svých snů bych se jen marně trápila. Mohu si z téhle rady ovšem vzít kousek, který dokážu přijmout. Díky němu je můj život skutečně spokojenější. 

Autor: Lenka Šnajdrová | neděle 24.9.2017 16:28 | karma článku: 14,56 | přečteno: 803x
  • Další články autora

Lenka Šnajdrová

Chcete splnit všechna přání?

Kdybych měla kouzelnou hůlku... Zbytek si doplňte sami. Jako dítě jsem si přála kouzelný prsten. Dnes už ne. A jak jste na tom vy?

16.1.2019 v 13:11 | Karma: 8,23 | Přečteno: 214x | Diskuse| Ona

Lenka Šnajdrová

Jak přicházejí děti na svět

Dnes si rodiče i učitelé lámou hlavu nad tím, jak vyučovat takzvanou sexuální výchovu. Nakolik dát nahlédnout do tohohle tajemství dospělých dětem? A jak to udělat?

18.12.2018 v 7:03 | Karma: 17,65 | Přečteno: 655x | Diskuse| Ona

Lenka Šnajdrová

Budeme se spolu bát

Proč tolik lidí tráví čas počítačovými hrami, kde bojují s nejrůznějším nebezpečím? A jak to, že jsme ochotni zaplatit dost peněz třeba i za projížďku na pouťových atrakcích? Možná za to může jedna důležitá lidská potřeba...

3.10.2018 v 14:27 | Karma: 8,47 | Přečteno: 248x | Diskuse| Ona

Lenka Šnajdrová

Život je jízda na horské dráze

Jsou chvíle, kdy se vám daří, na co sáhnete. A někdy je to právě naopak. Můžeme nějak dosáhnout toho, aby nás prohry bolely méně? Překvapivě pomáhá i něco, co dokáže každý z nás. Zestárnout.

18.9.2018 v 10:38 | Karma: 10,24 | Přečteno: 208x | Diskuse| Ona

Lenka Šnajdrová

Asi si nechám narůst křídla

Rodičovská dovolená? Dny a noci vyplněné prací. Snad nikdy jí nebylo víc. Ale i s tím se dá něco udělat. Tedy pokud si nechcete nechat narůst křídla...

7.9.2018 v 6:50 | Karma: 11,12 | Přečteno: 200x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34,  aktualizováno  14:11

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

Muž dohnal a zaklekl zloděje. Strach jsem neměl, jsem takto nastavený, říká

24. dubna 2024  14:08

Zrovna se autem vracel domů, když na brněnské tramvajové zastávce spatřil starší paní, jak se...

Novým šéfem tajné služby se stane brigádní generál Bartovský, schválila vláda

24. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:06

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) bude Petr Bartovský, vláda ve středu schválila jeho...

KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice

24. dubna 2024

Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...

  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 438x
Člověk, který se snaží žít spokojeným životem. Profesí jsem psycholožka, nyní jsem na rodičovské dovolené.

V dubnu mi vyšla knížka Psychoterapie našich prababiček. 

Seznam rubrik